RC Extra 300 EP – stavba

Extra 300

Rád bych se podělil o zkušenosti z mého nového projektu RC letadla. Konkrétně jde o stroj Extra 300 EP s rozpětím 1030 mm (40,5″). Rovněž zde naleznete ke stažení stl modely přepážek a žeber zpracované pro 3D tsk. Stavbu nebudu dělit na více článků. Budu vše dávat postupně zde s datováním změn.
16.7.2019 – 1. fáze, příprava stl modelů a stavba trupu

Předloha

Odkaz na předlohu je Extra 300 EP zde na stránkách outerzone .

Autorem je: Roger Hardie – Industrial design.
rogerahardie@gmail.com
www.rogerhardie.com

Konstrukce, materiály, koncepce

Jelikož v panelákovém bytě nemám vybavenou dílnu jako špičkoví a ostřílení letečtí modeláři, musím se uchýlit k nekonvenčímu způsobu zpracování konstrukce. Nějaké frézování nebo dopižlávání a nekonečné dobrušování překližkových a balsových přepážek  a žeber doprovázené mrakem balsového prachu vůbec nepřipadá v úvahu. Rozhodl jsem se proto využít pro stavbu svou pomocnici 3D tiskárnu 🙂

Dnes už kluci z 3DLabprintu produkují nádherná létající celotištěná éra, ale já mám chuť si i trochu zamodelařit a chci vyzkoušet konstrukční letadlo a spojení balsy a tištěných dílů. Pravověrní modeláři to sice mnohdy považují za „prasárnu“ ale ať si každý staví z čeho chce. Je jasné, že plast bude o něco těžší než superlehká balsa, na druhou stranu při stejné geometrii toho odpruží daleko více než tenká přepážka. Hlavní faktor pro mne prostě je, že si v téměř až sterilním prostředí vyrobím přepážky, které pak pospojuji dřevěnými nosníky potáhnu balsou a nakonec folií. Čistota prostředí je maximální, uprostřed vašeho obýváku 🙂 V neposlední řadě jde stavba velmi rychle od ruky.

Příprava podkladů

Jelikož výšeuvedený PDF plán je ve vektorové podobě, bylo snadné vyextrahovat jednotlivé tvary a vyexportovat do dxf formátu. Pro přípravu STL modelů používám Autodesk Fusion 360, který je k mé velké radosti pro všechny kutily do obratu asi 1 mil. kč zdarma. (Nesmíte prodávat elektronické podklady, jako třeba stl soubory, můžete však ale pomocí tohoto programu navrhnout a vyrobit součásti a ty pak prodat – do výše zmíněného limitu)

V rámci modelářské solidarity rád poskytnu STL soubory ke stažení zdarma, pro ty, kteří by si také rádi zaexperimentovali, ale nejsou zběhlí v 3D modelování.

Modely přepážek jsem udělal v takové podobě, v jaké by byly, kdyby se řezaly z překližky. Všechny jsou 2mm silné. Díky 3D tisku se  až doslova nabízí, spousta možností, jak přepážku tvarově zpevnit a zároveň odlehčit. Na toto možná přijde někdy v budoucnu. Teď na to nemám čas ani chuť. Pro tuto chvíli se spokojím s obyčejnou náhradou materiálu, za cenu zvýšení hmotnosti.

Jelikož moje (a nejen moje) tiskárna mírně zmenšuje otvory, jsou všechny otvory pro použité nosníky 3×3 mm zvětšeny na 3,3×3,3 mm ! Proto si prosím proveďte zkušební kalibrační tisk, zda vám modely budou vyhovovat. Nosná deska podvozku „gear“ je zkrácená o 4mm oproti PDF viz níže v textu

Trupové přepážky

F1   F2  F3  F4  F5  F6  F7  F8  F9  gear  bat1 bat2 

PDF s přesným tvarem přepážky >> F1 zde << (v originálním pdf plánu nejsou zámky pro motorové lože.)

Přepážky stl

Žebra pro křídla

WordPress se mě zase snaží přechytračit, takže jednotlivě mi stl nejdou nahrát. Odkaz na stažení všech žeber  >>RAR soubor zde<<

ribs

Stavba kostry

Samotná stavba modelu Extra 300 EP nezabere mnoho času. Postupně jsem si z PLA vytiskl všechny přepážky. Postupně jsem je začal propojovat smrkovými nosníky 3×3 mm. Vše je lepeno středním CA sekundovým lepidlem od Pelikána za použití aktivátoru ve spreji. Vytvrzení ihned. Nepotřebujete ani kolíčky přes noc (akorát bacha na prsty 😀 )

Nejdříve jsem propojil žebra F2, F3 a F5, protože mají rovnou horní základnu a mohou se lepit na rovné podložce (vytištěný výkres 1:1 s pauzákem jako ochranou proti přilepení) Přilepil jsem tedy 4 základní „rohové“ nosníky a nakonec spodní uprostřed. Do takto zkompletované kostry jsem začal vlepovat na svá místa ostatní zadní žebra. Po jejich usazení jsem pokračoval obloukem za kabinou. Následovalo vlepení zbylých trupových nosníků na spodku modelu.

Zadní část trupu je tak trochu ponechána fantazii. Nechal jsem vyvedený jen spodní nosník. Možná jsem měl nechat prodloužené všechny 4. Asi by to dávalo větší smysl. Ale stalo se a nějak se s tím poperu. Doporučuji tedy nechat dostatečné přesahy. Řezat se dá vždy 🙂

Přepážku pro upevnění baterie jsem tiskl dělenou, protože tak velkou tisknutelnou plochu nemám. Vlepil jsem ji tedy na své místo. začal jsem u přepážky F4 a lepil směrem ku předu.

Teprve na konec jsem nejprve na bateriovou přepážku vlepil čelní přepážku F1, ve které mám šikmo vytvarované otvory pro napojení nosníků směrem k F2. Pohlídal jsem si kolmost a vlepil šikmé vzpěry nejprve do F1 a pak k F2. Nakonec jsem k přepážce přilepil horní podélné nosníky.

Vlepení podvozkové přepážky „gear“ jsem nechal až na chvíli, kdy bude hotový balsový potah. (A přineslo to drobné úskalí )

Balsové opláštění trupu

Pro zpevnění trupu je převážná většina trupu vyztužena 2 mm balsou. Není na tom nic obtížného. Pomocí svěrek jsem si přichytil horní okraj k nosníku a obkreslil požadovaný tvar (lze i podle výkresu) Je třeba si naznačit otvory pro zámky v přepážkách a ty vyříznout. Lepil jsem postupně od zadních žeber až po kabinu, přestříkal aktivátorem a pokračoval přední polovinou.

Nějakým záhadným dílem se mi povedlo přepážku F1 mírně posunout směrem do trupu, takže spodní vzpěra a úchyt podvozku mi nevyšel. Musel jsem jej tedy zkrátit cca o 4mm . Tak na to pozor, pokud si stahujete moje STL soubory. Pro lepší pevnost je v F1 pomocný výstupek, o který se přepážka „gear“ opře.

Přední spodní část trupu jsem ještě opatřil rádiusovým potahem. původně jsem zvažoval, že ty tvarovky vytisknu, ale špatně by se na to nažehlovala fólie. Takže nakonec balsa zvítězila. Pro lepší bezpečnost, je dobré na balsový plát nalepit krepovou pásku. Má pak menší tendenci se lámat. I tak mi to na jedné straně křuplo. Ale dolepil jsem to ze segmentů a mírně přebrousil. Stejně to bude pod folií. Na Konec jsem ještě oblepil oblouk za kabinou, aby bylo kam chytit nažehlovací folii, a aby to mělo trochu kulatou hranu.

Stavba křídel

po delší pauze mám zase trošku postupu. Jedná se o velmi jednoduchou konstrukční stavbu. Dejte ale pozor na geomerii, aby bylo křídlo perfektně rovné. Páskování žeber nechte až na konec. Plast je pružný a pokud jste někde ujeli, dá se doohnout atd. výsledný tvar potom zpevníte závěrečným opáskováním. Já jsem musel ještě přidat jednu rozpěrku do křídla, protože mi to šlo nějak šejdrem. Takto jsem to krásně dostal zpět víceméně do roviny.

Náběžnou hranu bych teď už asi řešil jinak, všechno jsem to vymýšlel jaksi za pochodu, nenechal jsem si tam moc prostoru na dobrušování přechodu torzní skříně na náběžku. Asi to bude třeba trochu dotmelit.

Ocas a kormidla

Ocas je asi největší oříšek. Zde je návod docela skoupý a je nutno to nějak diomprovizovat. Zde jsem si opět potvrdil, že podlélné nosníky nebylo dobré říznout za poslední přepážkou. Nakonec jsem to nějak napasoval, aby to bylo kam chytit, ještě tam bude několik prvků, které budou držet celý ocas pevně na místě. Kormidla jsem dělal co nejlehčí, tedy konstrukční. Nemám moc zkušeností se zadlabáváním pantů s ohledem na to že se to musí nažehlit folií zvlášť a pak až slepit, takže tak nějak vymýšlím. Důležité je, že asi nejprudérnější úsek stavby mám za sebou 🙂

A pokračování příště 😉

2944total visits.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *