Spitfire / abandoned / 1:72 / Eduard

Moje první dioráma – havarovaný Spitfire

Tohle dioráma Spitfire vzniklo čistě za účelem nácviku tvorby terénu a různých technik opotřebení povrchu letadla povětrnostními vlivy. Zkrátka chtěl jsem vyrobit rozbité zarostlé a opuštěné éro. (Anglicky Abandoned)

Darem jsem dostal víkendovou edici Spitfire VIII HF , tedy výškového spitfiru se špičatými křídly. Takže los padl na tohoto.

Předem bych rád upozornil na několik odchylek od předlohy, které jsem udělal s plným vědomím a ledovým klidem 😀

Křídla

Výškové spity měly prodloužená špičatá křídla. To je však taková ohavnost, na kterou bych se nedokázal dívat, takže jsem použil konce klasické.

Kamufláž, barvení

Další velká odchylka je zbarvení povrchu. Potřeboval jsem si na následující projekt vyzkoušet jak se „dělá“ hliníkové letadlo, takže jsem udělal Spita v čistém hliníkovém provedení. Za II. sv. války takto létali převážně australané (ke konci). Tohle éro z italské fronty bylo tmavě šedé. Ale opět, řešit nějaké speciální dekály za dalších X peněz je pro mě zbytečná investice. To si za ty prachy raději koupím novou víkendovou krabici od eduarda. Úplné sci-fi to není, znalec však odhalí snadno a rozhodčí na soutěži asi taky 🙂

Kokpit jsem míchal vyloženě od ruky, protože jsem toho času měl doma asi 4 lahvičky s barvami. A namíchal jsem to podle blbé fotky, takže je z toho tak trochu americký kokpit. Vzhledem k výše zmíněnému jsem tuto odchylku už neopravoval. Navíc v reálu je to téměř neviditelné schované v útrobách.

Vrtule

tady si nejsem úplně jist, ale převážná většina čtyřlistých devítkových a asi i nižších Spitfirů, byla vybavena dřevěnou vrtulí, která by se po nárau neohla, ale roztřískala. Starší třílisté spitfiry měly „ohýbací“ hliníkové. I když někde jsem narazil i na případ, kdy měl devítokový spit hliníkovou vrtuli. Spíše to byly asi výjimky.

EDIT:

Tady jsem něco vyštrachal na zahraničních fórech ohledně typech vrtulí, takže kdo ví jak to bylo.

Spitfire Mk VI
Propeller: Rotol 4 blade constant speed, variable pitch, Jablo type R2/4F5/1 (Jablo) or R2/4F5/2 (Dural) 10ft 9ins dia
Spitfire Mk VII
Propeller: Rotol 4 blade constant speed, variable pitch, Hydrulignum
Spitfire MK VIII
Propeller: Rotol 4 blade constant speed, variable pitch type R3/4F5/2 (Dural) or R3/4F5/3 (Dural) or R5/4F5/4 (Jablo or Hydrulignum) (Merlin61 or Type R12/4F5/4 (Jablo or hydrulignum) (Merlin 63 / 63A) 10ft 9ins dia.
Spitfire LMFK VIII
Propeller: Rotol 4 blade constant speed, variable pitch type R12/4F5/4 (Jablo or Hydrulignum) 10ft 9ins dia.
Spitfire HMFK VIII
Propeller: Rotol 4 blade constant speed, variable pitch type R12/4F5/4 (Jablo or Hydrulignum) 10ft 9ins dia.
Spitfire Mk IXb
Propeller: Rotol 4 blade constant speed, variable pitch type R3/4F5/2 (Dural) or R3/4F5/3 (Dural) or R5/4F5/4 (Jablo or Hydrulignum) or Type R12/4F5/4 (Jablo or hydrulignum) all 10ft 9ins dia.
Spitfire MK IXc
Propeller: Rotol 4 blade constant speed, variable pitch type R3/4F5/2 (Dural) or R3/4F5/3 (Dural) or R5/4F5/4 (Jablo or Hydrulignum) or Type R12/4F5/4 (Jablo or hydrulignum) all 10ft 9ins dia..
Spitfire Mk IXe
Propeller: Rotol 4 blade constant speed, variable pitch type R3/4F5/2 (Dural) or R3/4F5/3 (Dural) or R5/4F5/4 (Jablo or Hydrulignum) or Type R12/4F5/4 (Jablo or hydrulignum) all 10ft 9ins dia..
Spitfire LFMk IXb
Propeller: Rotol 4 blade constant speed, variable pitch type R12/4F5/4 (Jablo or hydrulignum) 10ft 9ins dia.
Spitfire HFMk IXc
Propeller: Rotol 4 blade constant speed, variable pitch type R12/4F5/4 (Jablo or hydrulignum) 10ft 9ins dia
Spitfire HFMk IXe
Propeller: Rotol 4 blade constant speed, variable pitch type R12/4F5/4 (Jablo or hydrulignum) 10ft 9ins dia.
Spitfire LFMk XVIc
Propeller: Rotol 4 blade constant speed, variable pitch hydrulignum.
Spitfire LFMK XVIe
Propeller: Rotol 4 blade constant speed, variable pitch hydrulignum.

Toď jest k faktickým chybám, kterých jsem se dopustil víceméně úmyslně. Jde mi o celkový dojem a spíše o to si pořádně zamodelařit, než mít perfektní repliku shodnou s fotografií a utopit v tom nepoměrně více peněz a času (konec konců, je to weekend edition 🙂  )

Pár postřehů ze stavby
Letadlo

Samotná stavba byla víceméně pohodová. Eduard lícuje jak prdel na hrnec, takže to odsejpalo. Trochu jsem potrénoval oškrkání kokpitu, ale ve výsledku se to stejně zavře do trupu a vidět je z toho tak 15% 😀 Ale JE to tam, a to je podstatné!

Na šedý primer jsem začal stříkat stříbrnou Ammo. Příště zkusím stříkat stříbrnou na černý podklad, podle všeho se to projeví lepším výsledkem. Jelikož jsem ale věděl, že to stejně zaprasím, spokojil jsem se s tím jak to bylo. Stříknul jsem tedy ještě chipping médium na čumák a přes něj černý nátěr proti oslnění Sluncem, ten jsem následně oškrkal. Povrch jsem ještě dostínoval naředným Gunn Metalem, takže jsem objel obrysy klapek, paneláže atd.

Po zalakování následovala první dávka špinění. Celé jsem to zababral černou Abteilung olejovkou a následně setřel ubrouskem. Nahodil dekály a vypnul je Mark Softerem přes noc.

Potom přišla ta zábavná část. Zkoušel jsem všemožné techniky, které jsem pochytil z videí na internetu. Zapatlal jsem to olejovkama, v ploše i lokálně, sundal dolů a tak pořád dokola. Tady bych upozornil, na to, že pokud chcete opravdu výrazně washovat a utírat povrch, mělo by být více vrstev podkladového laku. Ono se to tím šmrdláním časem prošmrdlá až na plast. Takže v jisté chvíli jsem už musel se šmrdláním přestat 😀

Výsledek ale na poprvé byl pro mne více než uspokojující. leželo předemnou značně „opočasené“ (jak s oblibou překládám weathering) letadlo. Jisté mouchy tam jsou, hlavně co se týče rezavé barvy, té by člověk na hliníkovém letadle moc nenašel. Z motoru by ale asi časem něco prošlo. Ono ale ta hnědá může reprezentovat i různý jiný bordel a nánosy hlíny. Nicméně svádí to k tomu říce..hlele ty máš hliníkové letadlo zrezavělé?! takže tam  je příště prostor pro zlepšení. Následovala práce, na kterou jsem se hodně těšil. Terén 🙂

Terén

Terén jsem naposledy stavěl někdy na základní škole, takže jsem byl zvědav jak se s tím poperu. V hornbachu jsem si za 70 káčé koupil desku styroduru o velikosti konferenčního stolu. Uřízl jsem asi 20 cm čtverečních a zbytek hodil do sklepa 😀 Styrodur je do bytu super, protože se krásně řeže a nedělá bordel. Kraje jsem oblepil balsou a seřízl podle profilu terénu.

Základní koncepci jsem měl v hlavě. Chtěl jsem mít spita lehce v kopci a mít tam říčku, abych si vyzkoušel potok a nějaké vlnky. Natvarovaný styrodur jsem k sobě slepil herkulesem, dořezal prohlubně na spita aby tam pasoval a namatlal jsem to celé obyčejnou sádrou.

Na koryto řeky jsou použil akrylový gel AK Rough terrain. Dělá to pěknou „drsnou“ texturu. Povrch jsem pak fouknul RLM71 (to mě opravdu bavilo, protože se to krásně dalo vystínovat. Koryto potoka jsem pak dotónoval zelenou.

Od ModelScene jsem měl nějakou foliáž, takže jsem ji nastříhal na několik úseků a nalepil herkulesem na tři hlavní segmenty. Stříhání nebylo úplně ok, pro příště je lépe foliáž namočit a natrhat. Přechody jsou pak více do ztracena.

Dále jsem pak trochu laboroval jak dále, protože má nabídka materiálu pro terény byla omezená. Nakonec jsem zvolil naturex, kterým jsem pokryl prostor pod letadlem. uvažoval jsem takto: při havárii vyrylo letadlo brázdu do země, která potom sloužila jako nové odvodňovací koryto, proto se v něm drží i zelenější nízké houští. 

Na potok jsem použil AK Still water, ale moc velkou vrstvu z toho udělat nejde, na to je spíše dobrá pryskyřice. Proto jsem to nakonec nechal jako polovyschlý mělký potůček. Vlny jsem dodělal AK water effect. Stále mi tam ale něco chybělo, byla to takzvaná potřeba vertikality! 😀

Ano vertikality. Jal jsem se tedy vyrobit nějaké stromy. Pochodil jsem po lese a posbíral nějaké kořínky. Tvarem jsou úplně super. Naplácal jsem na ně chuchvalce naturexu a zasypal lístky. Tohle mě docela bavilo. Posbíral jsem i nějaké suché větévky z křoví, posypal lístky a vytvořil z nich malé keříčky.

Poslední fází bylo zapuštění letadla do terénu, takže jsem jej usadil, přilepil a náběžnou hranu přiťápnul AK Rough terrain. Abych jej po doschnutí mohl nabarvit, zamaskoval jsem bezprostřední okolí tekutým Humbrol Maskolem a zbytek klasicky. Doaranžoval jsem ještě nějaký naturex na křídla a trup aby bylo pořádně zarostlé do terénu.

Pro příště už mám v plánu nějakou statickou trávu a další vychytávky. Tohleto mě docela navnadilo 🙂

Hrál jsem si s tím poměr ně dlouho asi 2 měsíce, samozřejmě s přestávkami, ale to jen proto, že mě to prostě bavilo a postupně jsem to šperkoval.

85total visits,1visits today

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *