P-51 Mustang ŠAD – stavba a zálet

Stavba EPP modelu polomakety P-51 Mustang od výrobce ŠAD 

Po několika depronových pokusech typu FT Racer a podobně, které skončily jako trsátka, jsem se rozhodl pro něco odolnějšího na základní polétání a akrobacii 🙂
Jedná se o novou verzi Mustanga od ŠADu s lomenou náběžkou

Základní informace

  • Rozpětí křídel: 1100 mm
  • Motor: Dualsky XM2834CA-3
  • Regulátor: Dualsky 45A
  • Vrtule: 9×4,7 SF APC
  • Akumulátor: Li-pol 2200 mAh
  • Serva: výškovka a směrovka 13g GO-13; křidélka – noname 9g serva
  • Letová hmotnost: 730 g (bez podvozku)

18. – 25.9.2016

Stavba

díl 1.

Jelikož se mi už nechtělo patlat s povrchovkou – stejně jsou to jen „bubliny“, objednal jsem si tedy již barvenou verzi. Vše potřebné v podstatě dorazí v krabici, včetně PET výlisků kabiny a krytu motoru. Díly jsou vyřezané akorát, takže není třeba dalších úprav aby to pasovalo do sebe.

  • začal jsem stavbou křídla. Protože se jedná o novou verzi s maketovějším lomením náběžné hrany, je křídlo rozděleno na celkem 5 částí (centroplán a po dvou segmentech na každé straně)
  • lepím standardně Purexem Rapid, stavba odsejpá
  • do spodní hrany jsem vydlabal drážku a do ní gelovým lepidlem zalepil 6 mm uhlíkovou trubku pro větší pevnost celého křídla. Přeci jen tam jsou 4 lepené spoje
  • jelikož mi zbyly nějaké podvozky, tak jsem se rozhodl, že vyzkouším i tuto variantu (možná to ve filále bude moc těžké a půjdou zase ven, uvidíme)
  • vyztužil jsem tedy uchycení podvozků leteckou překližkou
  • křídlo jsem odložil a začal jsem s trupem. Jelikož budu stavět variantu s křídlem pevně vlepeným do trupu, je potřeba v trupu vydlabat prostor na baterii, serva a přijímač. Tloušťka stěny by však neměla být menší než 10 mm
  • prozatím mám tedy zadlabaná serva a připraven prostor pro elektro

8.6. 2017

díl 2.

Přes zimu nebylo „letovo“ takže mustang chvíli odpočíval v koutě. Z jara jsem se o jedné deštivé neděli dokopal to trochu posunout na vyšší stupeň. Slepil jsem tedy trup s křídly dohromady a „dodlabal“ místo na elektroniku. Zbývá tedy osadit motorové lože, přilepit svislou ocasní plochu a nějaké ty další kosmetické prvky. Řekl bych, že je éro tak na 85% hotovo..


21.7.2019

díl 3.

Po delší odmlce způsobené stěhováním a obloukem přes kitařinu, jsem se dokopal k dokončení stavby. Po nekonečném laborování jak to vše dovnitř narvat, převládla potřeba polítání si nad perfektním výsledkem. Regulátor jsem vyvedl ven, navíc se bude dobře chladit, ač je docela dost předimenzován. Na druhou stranu jsem připevnil pípák na baterku. Plastový nos jsem přilepil tavnou pistolí stejně tak jako ocasní plochy. Tavkou jsem přibodoval i kabinu, páky kormidel. Horní polystyrénový díl a kryt elektroniky je vepředu stažen páskem suchého zipu, vzadu už pak jen fixován dvěma kousky suchého zipu.

Zálet

Musel jsem lehce dovážit čumák asi 30g aby těžiště vyšlo podle návodu. Po prvním odhozu letělo letadlo naprosto parádně a rovně. Možná by sneslo vyosení motoru trochu dolů, protože při plném plynu má tendenci hodně stoupat. Bohužel foukal dost vítr, takže se moc nedalo odladit. Nicméně při druhém letu za bezvětří jsem zatím uznal, že tak jak je postaveno letí perfektně. Zkoušel jsem i základní akrobacii, let na zádech – vyžaduje opravdu velké potlačení) nějaké výkruty souvraty. No spíše pokusy, protože je to moje první „sportovnější“ letadlo. Ale jako pokračovací po Betě 1400 myslím luxus. Přistání to chce mííírně pod plynem, protože v nízkých rychlostech už má tendenci padat po křídle.

Kdybych stavbu nerozsekal do cca 3 let, tak by bylo za pár víkendů hotovo 🙂 polítání je to opravdu skvělé

181total visits,1visits today

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *